Audi Q4 Sportback e-tron concept: elektriserende Compact Coupé-SUV
De e-tron familie kan volgend jaar rekenen op een fikse uitbreiding: na de Audi Q4 e-tron staat nu ook de Audi Q4 Sportback e-tron voor volgend jaar op de planning! Een fraaie voorbode op het uiteindelijke productiemodel is deze Audi Q4 Sportback e-tron concept. Oftewel, het prototype van de volledig elektrisch aangedreven Compact Coupé-SUV van Audi. Inclusief 306 pk aan systeemvermogen en een actieradius van 450 kilometer (WLTP) in combinatie met electric quattro aandrijving. Dat belooft wat!
Twee batterijen, dubbel zoveel pret
De Audi Q4 Sportback e-tron concept beschikt over niet één, maar twee elektromotoren. Standaard worden de achterwielen aangedreven door middel van een accupakket dat 150 kW vermogen levert. Wordt er meer van de auto door de bestuurder gevraagd, dan springt de 75 kW batterij bij door de voorwielen aan te drijven. Dit maakt de techniek quattro-waardig en bovendien ultra efficiënt, aangezien er minder energie verdwijnt wanneer één accu uitgeschakeld blijft. Sterker nog, bij achterwielaandrijving stijgt het elektrische rijbereik van 450 naar ruim 500 kilometer! U vindt sprinten van 0-100 km/h binnen 6,3 seconden toch wel heel fijn? Dan zit u met een gecombineerd vermogen van 306 pk eveneens altijd goed. Maakt u geregeld gebruik van al deze power, dan scheelt het dat opladen via de snellader (maximaal 125 kW) slechts +/- 30 minuten in beslag neemt om de accu weer voor 80% op te laden.
Knappe efficiency in een gestroomlijnd jasje
De Sportback uitvoering op basis van de Audi Q4 e-tron concept is een uiterst gestroomlijnde verschijning. En ook hier snijdt het mes aan twee kanten: op de eerste plaats krijgt de SUV daarmee de sportieve elegantie van een échte coupé. Tegelijkertijd levert al dit moois een CW-waarde op van 0,26: ongekend in deze klasse! De geavanceerde aerodynamica stopt niet bij de 1 cm lagere daklijn (1,60 meter) ten opzichte van de ‘standaard’ Q4 e-tron. Ook de rest van de 4,60 meter lange (1 cm meer dan de niet-Sportback) en 1,90 meter brede Q4 Sportback e-tron carrosserie is erg geraffineerd te noemen: het front, de sideskirts, taillelijn, helemaal tot aan de achterzijde met daarin een opvallende diffusor (inclusief verlicht e-tron logo) en een geïntegreerde spoiler. Aan familietrekjes evenmin een gebrek: velgen, grille en lichtsignatuur zijn typisch e-tron. Zó mooi kan elektrisch rijden zijn!
Flexibel MEB-platform, adaptief onderstel
Net als de Q4 e-tron concept staat de Q4 Sportback e-tron concept op het flexibele MEB-platform, ontwikkeld door de Volkswagen Groep. Deze basis biedt alle ruimte voor de meest geavanceerde aandrijfsystemen. Waaronder het elektrische quattro-systeem uit de Audi Q4 Sportback e-tron concept. Daarnaast zorgt Audi voor een ideale 50/50 gewichtsverdeling en voegt hier een McPherson-ophanging (voor) plus een multilink-as (achter) aan toe. Beide uitgerust met adaptieve dempers voor een wegligging en rijervaring op hoog Audi-niveau.
De productieversie van de Audi Q4 Sportback e-tron concept staat – net als de Audi Q4 e-tron – dit jaar in de showrooms van Broekhuis en is vanaf juni 2021 te bestellen. Op de hoogte blijven van alle ins en outs omtrent deze elektriserende Compact-SUV? Klik voor het laatste nieuws op de knop hieronder en mis niets van de Audi Q4 Sportback e-tron!
- Audi Q4 Sportback e-tron concept rechtstreekse voorbode op productieversie
- Electric quatto-aandrijving voor optimale grip c.q. efficiënt energieverbruik
- Actieradius van 450 km (WLTP) of ruim 500 km bij achterwielaandrijving
- In circa 30 minuten voor 80% opgeladen via een openbare snellader
- Aerodynamisch, gestroomlijnd Coupé-SUV design met lage CW-waarde
- Uitgebalanceerd weggedrag dankzij ideale 50/50 gewichtsverdeling