Wat is het verschil tussen mild hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch rijden?


Als er één branche is die nooit stilstaat, dan is het de autobranche wel. Zegt u mobiliteit, dan zegt u innovatie. Bij Broekhuis hebben we er dagelijks mee te maken, in alle soorten en maten. Van praktisch tot sportief, betaalbaar en exclusief: elk Broekhuis merk heeft zo zijn eigen benadering van de toekomst. Maar één ding is voor elk merk hetzelfde: de uitbreiding in het aanbod van hybride en volledig elektrisch aangedreven modellen. Immers, zegt u toekomst, dan zegt u elektrisch rijden. Wij zijn er klaar voor, u ook?

Gewend en gehecht aan de brandstofmotor

De nieuwe technologie die conventionele aandrijftechnieken moet doen vergeten, kent zowel voor- als tegenstanders. Logisch ook, door de decennia heen zijn we allemaal zo gewend en gehecht geraakt aan de tot in perfectie doorontwikkelde brandstofmotoren, dat loslaten soms moeilijk is. De beleving, de sound en zelfs de geur van de brandstofmotor is onlosmakelijk verbonden met de auto zoals we die tot nu toe hebben gekend. Kan een batterij aan accu’s zo’n sterke combinatie ooit vervangen? Ja, dat gebeurt al. Hieronder leggen we in het kort meer uit over hybride en volledig elektrisch rijden.

De vele voordelen van (deels) elektrisch rijden

De elektrische auto is met een geweldige opmars bezig. Stonden fabrikanten in eerste instantie erg afwachtend tegenover het ontwikkelen van elektrische voertuigen en de beperkte vraag vanuit de markt, inmiddels is het tij gekeerd. Vrijwel elk merk heeft inmiddels één of meerdere volledig, dan wel deels elektrisch aangedreven modellen in hun portfolio. We kunnen dus echt niet meer om de elektrische auto heen; dat is goed voor het milieu én goed voor de portemonnee dankzij overheidsingrijpen. Denk bijvoorbeeld aan korting op de BPM, vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, aanschafsubsidie en een lager bijtellingspercentage voor zakelijke rijders.

Elektrisch rijden heeft nog meer voordelen: wat dacht u van de enorme stilte, souplesse en het feit dat u altijd, onder alle omstandigheden meer dan genoeg power ter beschikking heeft. Of de lagere onderhoudskosten doordat er minder slijtage gevoelige onderdelen in elektrische voertuigen gebruikt worden? Bovendien is knoeien met benzine of diesel aan de brandstofpomp er niet langer bij. Sterker nog, wie trouw aan huis zijn of haar elektrische auto van stroom voorziet, zal nauwelijks nog een tankstation hoeven bezoeken. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Hete koffie

Onderweg een pitstop maken om op te laden hoeft overigens tegenwoordig evenmin nog een probleem te zijn. De snelladers en auto’s voorzien van een hoog laadvermogen schieten als paddenstoelen uit de grond, waardoor in de meeste gevallen de batterij binnen een half uur al voor 80% is opgeladen. Of sneller. Wij hopen dat u van hete koffie houdt… Echter, niet elke auto voorzien van elektrische aandrijftechnieken laat zich opladen. We maken daarom een duidelijk onderscheid tussen de verschillende motoriseringen.

‘Elektrisch rijden heeft ook zijn charme, het is enkel een kwestie van wennen’

Mild hybride / mhev

Mild hybride, de naam zegt het al, is de meest milde vorm van elektrisch rijden. Het is een extra accu, die de motor ondersteunt bijvoorbeeld bij het wegrijden of accelereren. Deze accu wordt (slim) opgeladen tijdens het (regeneratief) remmen. Deze accu kan niet separaat worden opgeladen zoals wel het geval is bij een hybride auto. Kortom, de mild hybride auto levert (kortstondig) meer vermogen door een (vaak kleine 48V) accu met als gevolg minder verbruik van brandstof en minder CO2 uitstoot. Slim en milieubewust!

De type benaming zoals Full, Plug-in of een gewone Hybride motor betekent feitelijk dat het voertuig gebruikmaakt van meerdere aandrijfmotoren en de mogelijkheid om de accu op te laden. Meestal is dit de combinatie benzine met elektrisch óf diesel met elektrisch, waarbij het mogelijk is om elektrisch te rijden zonder dat de motor draait. Hierbij drijft de accu dus (separate) elektro motoren aan of kunnen deze elektro motoren de brandstofmotor ondersteunen.

Plug-in hybride / phev

De plug-in hybride gaat dus een stapje verder, door een laadmogelijkheid aan te bieden. Met andere woorden: u kunt de batterij via de stekker van stroom voorzien terwijl de auto stilstaat. Hierdoor blijft de inhoud van de batterij en daarmee dus ook de elektrische actieradius zoveel mogelijk op peil. Een plug-in hybride auto kan eveneens volledig zelfstandig elektrisch rijden, zonder gebruik te maken van de brandstofmotor. De actieradius is echter beperkt in vergelijking met die van de volledig elektrisch aangedreven auto.

Volledig elektrisch / ev

De 100% elektrisch aangedreven auto is het schoonst van allemaal. 100% elektrisch staat immers gelijk aan 0,0 liter brandstofverbruik en 0,0 gram CO2-uitstoot. Overheidssubsidies helpen de EV een flinke boost te geven, maar dit moet uiteindelijk voor een natuurlijke overgang naar meer vraag vanuit de markt gaan zorgen. De elektrische auto wordt betaalbaarder, de actieradius groeit, de laadtijd neemt af en ook over het aanbod hebben we tegenwoordig allerminst iets te klagen. Hoe zit het dan met de beleving, sound en geur? Die zijn totaal anders: er is altijd kracht in plaats van een krachtopbouw, de aandrijving doet zijn werk geheel geruisloos en het enige wat u ruikt is de geur van een nieuwe bolide. Maar dit heeft net zo goed zo zijn charme. Kwestie van wennen, dan raakt u er vanzelf aan gehecht…

Vroeg of laat komen we op een omslagpunt dat het aanbod en het aantal verkopen van de elektrische auto groter is dan van de auto met brandstofmotor. Ondertussen geniet u bij Broekhuis optimaal van een breed assortiment aandrijftechnieken. En wanneer u klaar bent voor de toekomst, dan zijn wij dat ook!

Contact