Het zonnetje schijnt, de temperatuur stijgt en de zomervakantie staat voor de deur. Reden genoeg om de relatie met de airconditioning in uw auto te verbeteren. Want weet u wel hoe u de airco juist gebruikt, hoe u hem goed onderhoud en hoe hij werkt?

Lichaam in de stress

U kent het wel; na een lange dag komt u terug bij uw auto, die volledig in de zon blijkt te staan. De warmte stijgt op van de motorkap waarop u praktisch een eitje kunt bakken. Met flinke tegenzin opent u de deur om in deze ‘levensgrote oven’ te stappen. Onmiddellijk schiet uw hand naar de aircoknop. De koelste stand wordt ingeschakeld met de meeste blaaskracht; windkracht 10 met een temperatuur van –15° C raast door de auto.

Op dat moment lijkt het misschien de oplossing, maar dat is het zeker niet. Dit kan namelijk nadelig uitpakken voor uw gezondheid. Hoe? Een airco koelt de ruimte en haalt het vocht uit de lucht. Wordt de luchtvochtigheid te laag, dan kunt u last krijgen van geïrriteerde slijmvliezen en droge ogen. Niets ernstigs, maar het kan toch vervelend zijn.

Daarnaast kunnen temperatuurschommelingen een stressreactie in het lichaam veroorzaken. Hierdoor kan de werking van ons afweermechanisme afnemen, waardoor we gevoeliger kunnen zijn voor virussen. Of we echt ziek worden van de airco is niet bewezen, maar het kan effect hebben op uw welzijn. Daarom is het juist gebruiken van de airco van groot belang. We leggen het u graag uit.

Koel in 7 stappen

Stap 1: Zet bij het instappen de portieren en ramen tegen elkaar open. Hiermee verdrijft u al een gedeelte van de warmte, waardoor de airco straks minder werk heeft.

Stap 2: Sluit portieren en ramen en start de auto. Verstandig is om de airco in een afgesloten ruimte aan te zetten, waardoor er geen nieuwe warme lucht verzamelt die ook gekoeld moet worden.

Stap 3: Schakel de airco in samen met de functie interne recirculatie. Hierdoor wordt de toestroom van buitenlucht afgesloten, waardoor de airco gemakkelijker de temperatuur in de auto kan koelen(stelregel: maximaal 5 graden verschil met de buitentemperatuur). Heeft u climate control, dan wordt dit automatisch geregeld nadat u de gewenste temperatuur heeft ingesteld.

Stap 4: Schakel na 5 minuten de interne recirculatie uit, want voor het gelijkmatiger en efficiënter verdelen van de luchtstroom is toevoer van verse buitenlucht nodig.

Stap 5: Richt de ventilatieroosters naar boven. Hierdoor bereikt de koele lucht sneller de verzamelde hete lucht bovenin de auto. Zodra deze lucht koelt, daalt de koele lucht waardoor de airco efficiënter kan koelen.

Stap 6: Geniet van een koele rit.

Stap 7: Schakel vijf minuten voor het bereiken van de bestemming de airco uit. De airco krijgt op deze manier de kans om het proces af te maken, in plaats van onderbroken te worden zodra de motor uitgezet wordt. Daarbij droogt de airco verdamper dankzij de rijwind, waardoor de kans op schimmel en vervelende geurtjes afneemt.

Blijven smeren bij –15° C

Goed onderhoud is de ‘key’ om de airco in een goede staat te houden en dat begint bij uzelf. Zo blijft het aircosysteem bijvoorbeeld in goede staat als u hem elke week minimaal één keer 10 minuten gebruikt, ook in de winter. Op deze manier blijft het koelmiddel circuleren, waardoor het systeem gesmeerd blijft. Hiermee worden lekkages en onnodige reparatiekosten voorkomen. 

Naast dat het goed is voor het systeem om ook in de winter gebruikt te worden, is het voor u ook nog eens erg handig. De airco is niet alleen effectief om de auto te koelen, maar u kunt er ook beslagen ramen mee ontwasemen. Gebruik hierbij ook de knop ‘voorruit ontwasemen’. In veel gevallen schakelt de airco automatisch in zodra deze knop ingedrukt wordt. Doordat de airco het vocht – de condens op de ramen – uit de lucht haalt, verdwijnt de condens als sneeuw voor de zon. Handig, toch?

Snel en voordelig

De airco wordt aangedreven door de motor van de auto, waardoor de airco invloed heeft op het verbruik van de auto. Zo is uit testen van de ANWB gebleken dat het meerverbruik van de airco het hoogst is bij stadsverkeer. Met name tijdens het stationair laten draaien van de motor is het meerverbruik zeer hoog; tot wel 65%. Dat komt neer op ongeveer 0,42 liter brandstof per uur. Op buitenwegen is de impact zeer klein met ongeveer 6%, 0,3 liter op 100 kilometer. Voor kleine stukjes binnen de stad is de airco dan ook niet aan te raden. Mede doordat de airco niet voldoende tijd heeft om de auto goed te koelen en het hoge meerverbruik.

Naast dat de airco invloed heeft op het verbruik van de auto, heeft het ook invloed op het vermogen en de prestaties van uw auto. Doordat de airco kracht vraagt, moet de motor zijn kracht verdelen. Hierdoor kan de auto minder snel optrekken en heeft deze minder trekkracht tijdens bijvoorbeeld een steile bergbeklimming. Vereist de route krachtige prestaties van de auto, schakel dan tijdelijk de airco uit.

Aircocheck

Goed onderhoud betekent ook de airco op tijd laten onderhouden door een vakman. Deze kan de werking controleren, het koelmiddel aanvullen indien dit nodig is en eventuele lekkages repareren. Zeker zijn van windkracht 10 met een koelende werking? Kom dan langs in onze werkplaats voor een aircocheck.

 


Terug

Meer nieuws

Tank uw auto niet vol bij temper...

Ook in de auto dienen we rekenin...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

Deze week hebben we de betekenis...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

We zijn bij de een na laatste bl...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

Ook deze week bespreken we weer ...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

Elke week lichten wij 8 symbolen...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

Weet u wat elk symbool dat kan o...

Categorieën

Leuke pagina?

Deel / stuur deze pagina door via:


Contact