Onlangs werd de maximale snelheid op gedeelten van snelwegen rondom de Veluwe aangepast van 130 naar 120 km/u. Met het oog op het milieu kan het zijn dat het kabinet ervoor kiest om de maximumsnelheid in z’n geheel terug te brengen naar 100 km/u. Omdat elektrische voertuigen minder milieubelastend zijn, vinden sommigen dat er een aparte rijstrook voor elektrische voertuigen moet komen waarop zij alsnog 130 km/u mogen rijden.

Hiervoor pleit het H2-platform, een samenwerkingsverband van bedrijven en organisaties dat het gebruik van waterstof promoot.  Als argument voert het platform bestaande doelgroepstroken op, zoals stroken voor vrachtwagens en bussen. Zij stellen voor om op brede snelwegen zoals de A2 de meest linkse strook te reserveren voor elektrisch verkeer. Aan de hand van kentekenherkenning kan dit gehandhaafd worden, aldus leden van het H2-platform. Deze techniek wordt ook gebruikt bij milieuzones, waarmee zij dit bezwaar hopen weg te nemen.

Hoe doen andere landen dit?

Ook kijken de leden van het H2-platform naar Oostenrijk en Noorwegen. In Oostenrijk is een soortgelijke maatregel al op sommige stukken snelweg ingevoerd. Hier geldt dan een verschil in snelheid op dagen wanneer de luchtkwaliteit in het geding is. In Noorwegen mogen elektrische voertuigen over de busstrook langs de files rijden. Niet alleen nam hierdoor de lengte van files af, ook nam het aantal elektrische voertuigen op de weg toe.

Is Nederland hier klaar voor?

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee denkt dat het nog te vroeg is voor zulke maatregelen. Hij ziet nog geen balans tussen het aantal elektrische auto’s en een aparte rijstrook. Deze maatregel zou eerder leiden tot meer files, aldus van Wee. Wel zouden we het in Nederland kunnen testen buiten de spits op wegen waar het niet tot files leidt. Ook zet hij vraagtekens bij elektrische voertuigen die 130 kilometer per uur rijden, omdat hierdoor de actieradius erg snel afneemt. Zullen bestuurders daarom wel 130 km/u willen rijden?

De Vereniging Elektrische Rijders heeft ook over dit voorstel nagedacht en denkt dat het nu niet de tijd is om op deze manier in te grijpen. De stikstofcrisis zal eerst bezworen moeten worden, want ook elektrisch rijden kost energie. Zolang er nog niet voldoende groene stroom beschikbaar is, lijkt dit dus niet bij te dragen aan een beter milieu.

Of er een aparte rijstrook komt voor elektrische voertuigen is dus nog maar de vraag. Wel zien we inmiddels een groei in het aantal elektrische auto’s op de wegen. Benieuwd of wij een elektrische auto voor u op voorraad hebben?

Bekijk onze voorraad!


Terug

Meer nieuws

De airco: windkracht 10 met -15 ...

Het zonnetje schijnt, de tempera...


Tank uw auto niet vol bij temper...

Ook in de auto dienen we rekenin...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

Deze week hebben we de betekenis...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

We zijn bij de een na laatste bl...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

Ook deze week bespreken we weer ...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

Elke week lichten wij 8 symbolen...

Categorieën

Leuke pagina?

Deel / stuur deze pagina door via:


Contact