Wiebren met zijn Peugeot e-208

Wiebren werkt in de ICT, waarvoor hij jaarlijks zo’n 40.000 kilometer rijdt. Waar hij in 2013 nog de overstap maakte van benzine naar diesel rijden, is hij inmiddels overgestapt naar het rijden van de volledig elektrische Peugeot e-208. Wij vroegen hem naar zijn ervaring met elektrisch rijden.

Waarom ben je overgestapt naar elektrisch rijden?

“Ik werk in de ICT en vind het dan ook leuk om de nieuwe Peugeot e-208 te rijden met alle moderne technieken. Omdat ik zo’n 40.000 kilometer per jaar rij, zoek ik altijd de financieel meest aantrekkelijke manier van vervoer. In 2013 stapte ik daarom over van benzine naar diesel. Dit was financieel iets aantrekkelijker, maar alsnog stond ik wekelijks bij het tankstation. De afgelopen jaren heb ik gezocht naar alternatieven, om niet alleen voordeliger maar ook energiezuiniger te kunnen reizen.”

“Het openbaar vervoer is met 160 woon-werk kilometers geen goed alternatief voor mij. Eind 2019 kwam de Peugeot e-208 in beeld, een volledig elektrisch aangedreven hatchback met een actieradius van 340 kilometer. Ik heb een proefrit gemaakt bij Broekhuis Peugeot Almelo en was meteen verkocht, niet alleen vanwege het spectaculaire design, maar ook omdat de auto erg fijn rijdt.”

Hoe bevalt het elektrisch rijden?

“Ik vind het leuk om in de nieuwe e-208 te rijden met alle moderne technieken aan boord. Zo kan ik bijvoorbeeld met mijn telefoon de auto uitlezen, het opladen starten en zelfs de verwarming alvast aanzetten voordat ik instap. Wel moest ik even wennen aan de automaat. Met name bij lange afstanden en filerijden blijkt dit een uitkomst. Ook was het even wennen dat ik als eerste weg ben bij het verkeerslicht, de Peugeot e-208 tikt namelijk binnen 8 seconden de 100 km/u aan. En omdat de auto zo stil is, rij ik ongemerkt ook wel eens te hard.”

Waar moet je aan denken voordat je overstapt op elektrisch rijden?

“Het wennen aan elektrisch rijden gaat erg vlot. Maar vooraf zijn er wel een aantal zaken waar je over moet nadenken. Is de meterkast geschikt voor een laadpaal aan huis? Mag ik een laadpaal plaatsen bij de woning en moet ik hiervoor een vergunning aanvragen bij de gemeente? Zijn er genoeg laadpalen in de buurt bij mijn huis en bij mijn werk? Als je dit goed uitzoekt, dan is de overstap naar elektrisch rijden goed te doen.”

Hoe en waar laad je jouw Peugeot e-208 op?

“Er is bij mij thuis een laadpaal geplaatst via NewMotion. Via de meterkast loopt er nu een kabel naar de laadpaal vooraan in mijn tuin. ’s Middags als ik de auto parkeer, sluit ik de laadkabel aan en scan ik de laaddruppel zodat het laden kan starten. Via mijn telefoon heb ik ingesteld dat mijn auto vanaf 23:00 uur wordt opgeladen, zodat het laden via het laagtarief gaat. Met een 22 kW lader is de auto binnen zo’n 3,5 uur volledig opgeladen.” 

“Alleen als het echt noodzakelijk is, bijvoorbeeld wanneer ik op een dag meer kilometers moet rijden, maak ik gebruik van de snellaadstations langs de snelweg. Hier laadt de accu binnen 30 minuten tot 80% vol. Tenslotte kun je diverse apps downloaden waarin je de beschikbare laadpalen in jouw buurt kunt achterhalen. In die apps zie je ook direct of de laadpalen op dat moment in gebruik zijn. Uiteindelijk is het voornamelijk een kwestie van plannen.”

Kun je jouw laadpaal delen?

“Ik krijg vaak de vraag of de laadpaal voor mijn huis door andere EV-eigenaren gebruikt wordt. Dit is niet het geval, je kan namelijk zelf bepalen voor wie je de laadpaal beschikbaar stelt. Heb je vrienden en kennissen die jouw laadpaal willen gebruiken, dan kun je hun laadpas via een website toevoegen aan de laadpaal, waardoor ze toegang hebben tot jouw laadpaal.”

Hoe houd je in de praktijk rekening met de actieradius?

“Ik was erg benieuwd naar de werkelijke afstand die ik kan afleggen. Met een actieradius van 340 kilometer zou ik genoeg actieradius hebben voor mijn woon-werk verkeer. Ik kan via twee routes naar werk rijden, één via voornamelijk snelwegen en één over provinciale wegen. Wat betreft de reistijd komen de routes overeen, maar qua afstand en het behoudt van de grootste actieradius wint de provinciale wegen-route. Ik merk dat bij hogere snelheden de actieradius sneller afneemt.”

“Voor mijn woon-werk verkeer is de Peugeot e-208 ideaal qua actieradius. Voor vakanties naar het buitenland zou ik de e-208 nog even passeren, omdat ik nog niet goed weet hoe het laadnetwerk in Europa eruitziet. Ik denk dat dit de komende jaren steeds verder uitgebreid zal worden.”

Wat merk je financieel van de overstap naar elektrisch rijden?

“Ik rijd de Peugeot e-208 als auto van de zaak; dit jaar geldt daarvoor nog een bijtelling van 8%. Als ik de auto thuis oplaad, dan zie ik dit op mijn energierekening. Daarom heb ik mijn maandtermijn van de energieleverancier moeten verhogen. Als ik het hele plaatje naast elkaar leg, zie ik dat ik maandelijks minder kwijt ben voor mijn elektrische auto dan ik voorheen kwijt was aan tankkosten. En omdat ik een auto van de zaak rijd, krijg ik deze kosten maandelijks terug van de baas. Dat scheelt!”

“Ik ben helemaal gewend aan elektrisch rijden. Van tevoren was het even uitzoeken wat er gebeuren moest, maar eenmaal overgestapt wil ik niet meer terug.”

Wilt u net als Wiebren elektrisch rijden?

Kom gerust naar onze Broekhuis Peugeot vestigingen voor een proefrit in de volledig elektrische Peugeot e-208 en Peugeot e-2008 SUV.

 Liever eerst gedeeltelijk elektrisch rijden? Dat kan ook! Stap dan achter het stuur van de Peugeot 3008 SUV HYbrid, Peugeot Berline 508 HYbrid of Peugeot 508 SW HYbrid!

Wiebren met zijn Peugeot e-208


Terug

Meer nieuws

Welke manieren van elektrisch ri...

Sinds 2008 worden er steeds meer...


Wat voor krabber bent u?

Goed zicht onderweg is ontzetten...


Een aparte rijstrook voor elektr...

Onlangs werd de maximale snelhei...


De airco: windkracht 10 met -15 ...

Het zonnetje schijnt, de tempera...


Tank uw auto niet vol bij temper...

Ook in de auto dienen we rekenin...


Waarschuwingslampjes op uw dashb...

Deze week hebben we de betekenis...

Categorieën

Leuke pagina?

Deel / stuur deze pagina door via:


Contact