Menu

We moesten allen even wennen aan het idee; een BMW met voorwielaandrijving. Maar daar verscheen dan toch, de ietwat stoffige, BMW 2 serie Active Tourer. Een BMW welke ongetwijfeld in de smaak zal vallen bij het minder sportieve (lees wat oudere) publiek. Als gevolg was daar zijn grote broer, tevens met voorwielaandrijving, met maar liefst drie zitrijen; de BMW 2 serie Gran Tourer. Dat biedt mogelijkheden voor (grote) gezinnen. Valt dit dan de ultieme ‘mommy-car’ te noemen?

Ik ging op pad met de 220iA, High Executive uitvoering i.c.m. een fijn M-pakket. Deze benzinemotor valt in de 25% bijtelling categorie en draagt energielabel C. De letter A staat voor automaat, in mijn geval een soepel schakelende 8-traps transmissie. En dat is toch wel heel prettig; de hedendaagse moeders zijn al druk zat met mutitaskend de dag doorkomen dus een handeling minder in de auto moet voelen als een uitkomst. Maar dat is niet het enige wat deze wagen voor je uit handen kan nemen. Hij ontzorgt je ook met uitrusting zoals Check Control (met een druk op de knop wordt een uitgebreide controle uitgevoerd m.b.t. de staat van de auto, zoals olie- en koelvloeistofpeil en motortemperatuur) en een wegrijassistent (beschermt de auto 2 seconden tegen achteruit rollen).

Uiteraard moet er toch nog zelf gereden worden. En dat is alles behalve een straf in deze Gran Tourer. Door de wat hogere instap heb je vanaf je troon ruim zicht. Hoe dichter bij het wegdek, hoe strakker het stuurgedrag natuurlijk. Toch voelt het bochtenwerk soepel aan, het is hem wel toevertrouwd. Het onderstel beschikt namelijk over een technisch snufje wat BMW Servotronic heeft genoemd; het stemt de mate van stuurbekrachtiging af op de rijsnelheid wat zorgt voor optimaal stuurgedrag bij elke snelheid. De remmen zijn lekker bijterig en hij beschikt over genoeg power (192 pk in mijn geval). Mama’s die hun kinderen op tijd naar school moeten brengen kunnen de verloren tijd tijdens het aankleden dus weer inhalen op de linker rijbaan.

Een goede moeder doet alles om haar gezin te beschermen, zo ook tijdens het autorijden. BMW heeft de nodige veiligheidssystemen ontwikkeld voor optimale bescherming. De Traffic Jam Assistant bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je ontspannen blijft in de file door het optrekken, remmen en afstand houden volledig uit handen te nemen. Zo kun jij je focussen op de achterban(k). Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als Collision Warning: wanneer jouw voorganger sterk afremt, word je akoestisch en visueel gewaarschuwd zodat je tijdig kan reageren. Bij een ongeval verstuurt de Emercengy Call automatisch een noodoproep; het BMW Callcenter zorgt ervoor dat de hulpverleners snel ter plaatse zijn. Dat is met een gerust hart op weg gaan.

We bouwen op naar de grootste wens of zelfs harde eis van iedere sturende moeder; de binnenruimte. Er is voldoende ruimte voor een heel gezin. Of voor heel veel spullen! De hoge daklijn en de grote portieren zorgen ervoor dat jij en je passagiers gemakkelijk in- en uit kunnen stappen. De in de lengte verschuifbare achterbank geeft nog meer flexibiliteit. Daarnaast is het mogelijk om een derde zitrij omhoog te klappen (al vergt dit enige spierballen) waardoor hij transformeert naar 7-zitter. Qua bagageruimte is de Gran Tourer bepaald geen kleine jongen. Bij gesloten laadvloer staat een vlakke vloer ter beschikking, die met maximaal 420 kilo te belasten is en waarop je bijvoorbeeld boodschappenkratten kunt neerzetten. Onder de laadvloer bevindt zich een extra opbergruimte met een inhoud van circa 70 liter waar je je net geshopte, maar iets te dure, aankopen kunt verstoppen voor je vent.

Voldoende argumenten dus voor gezinsuitbreiding na het aanschaffen van een Active Tourer. Of was het andersom? Het is een echte mommy-car zonder het bijpassende uiterlijk. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat ook de papa’s het niet heel vervelend zullen vinden om een gezinswagen te moeten rijden, met het Beierse logo.

De BMW 2 serie Gran Tourer is er vanaf € 30.412,-.

Zelf deze auto ervaren? Neem dan contact op via de BMW 2 Serie Gran Tourer pagina.


Terug

Meer nieuws

5 car hacks voor het schoonmaken...

Voor veel mensen is het schoonma...


Al gehoord van het Max-Verstappe...

Onlangs verscheen er in de Sten...


Van autojargon naar Jip-en-Janne...

Je kent ze wel; die duur klinken...


Wat is het verschil tussen winte...

Banden zijn het enige contact tu...


10 handige tips om de natte, kou...

Na de warme zomerse temperaturen...


E10 wordt het nieuwe Euro95

U kon afgelopen dagen bijna ni...

Categorieën

Leuke pagina?

Deel / stuur deze pagina door via:


< terug