Met ingang van 1 september zijn door de Europese Unie twee nieuwe testmethoden voor brandstofverbruik en emissiewaarden ingevoerd. De WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) en de RDE (Real Driving Emissions) bieden een realistischere meting dan de huidige NEDC-testmethode.

De invoering van de WLTP heeft in Nederland heel wat voeten in de aarde. Aan de hand van de CO2-uitstoot wordt immers de hoogte van de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) vastgesteld. De CO2-waarde is dus ook bepalend voor de consumentenprijs en de fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik.

Aangezien de meetmethode van de WLTP de praktijk dichter benadert, zullen de verbruiks- en CO2-waarden voor alle voertuigen hoger uitvallen ten opzichte van de NEDC-resultaten.

Het is uiteraard niet de bedoeling dat automobilisten alleen als gevolg van een nieuwe testmethode meer gaan betalen. De CO2-uitstoot van de auto verandert immers niet. Om de overgang van NEDC naar WLTP soepel te laten verlopen, is de omrekenmethode ‘CO2mpas’ bedacht. Hiermee worden de WLTP-resultaten omgerekend naar NEDC-waarden.

Dankzij deze rekenformule is het voor Nederland mogelijk om tot eind 2018 de huidige BPM-tabellen te handhaven. Vanaf 1 januari 2019 gelden uitsluitend de WLTP-cijfers voor de BPM-berekening. Deze ‘nieuwe verordening’ in de EU betekent overigens dat in Nederland een wetswijziging noodzakelijk is.


Terug

Meer nieuws

Check, check, Ford Video Check!

Wat doet onze monteur tijdens ee...


Ford gaat elektrisch

Tijdens het Go Further evenement...


Ford en Volkswagen breiden samen...

12 juli 2019 verkondigden Ford M...


Plastic flessen worden vloermatten

Ford heeft een slimme manier gev...


De nieuwe MINI John Cooper Works GP

In 2020 zal er in een beperkte o...


BMW Motorrad onthult custom conc...

Het motorblok van de BMW Concept...

Categorieën

Leuke pagina?

Deel / stuur deze pagina door via:


Contact