Menu

Het klimaat verandert snel, in de politiek wordt veel gesproken over de vermindering van de CO2-uitstoot en andere vervuilende stoffen. Aangescherpte regelgevingen en meetmethodieken zijn hier het gevolg van. De afkorting WLTP is u vast niet ontgaan. De laatste tijd vliegen de nieuwsitems en de krantenkoppen over WLTP u om de oren, maar wat is het, wat betekent het en wat zijn de gevolgen?

NEDC; verouderde meettechniek

In Europa moeten alle nieuwe auto’s worden getest op CO2-uitstoot, vervuilende stoffen en  brandstofverbruik; er zijn immers grenzen gesteld aan maximale uitstoot.  Vanaf de jaren 80 werd hiervoor de NEDC (New European Driving Cycle) testmethode gebruikt. Dit is een laboratoriumtest die inmiddels door een sterk veranderde technologie en rijomstandigheden niet meer overeen kwam met de praktijk. Om een realistischer beeld te krijgen heeft de Europese Unie een nieuwe meetmethodiek ontwikkeld genaamd WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).

Realistisch beeld

Met de WLTP krijgt u een realistischer beeld van het werkelijke verbruik en uitstoot. In vergelijking tot de NEDC-testmethode is de WLTP-methode drastisch gemoderniseerd en uitgebreid met nieuwe variabelen zodat het meer een gemiddelde autorit in de praktijk evenaart. Naast de WLTP laboratoriumtest worden auto’s nu ook op de weg getest.

Iedereen is ook verplicht om de cijfer die uit de WLTP-methode komen altijd te vermelden, zodat er altijd een correcte vergelijking gemaakt kan worden tussen verschillende auto’s. Doordat de parameters bij de WLTP-methode zijn verfijnd komen ze dus beter overheen met de werkelijkheid, maar zijn de opgegeven CO2-uitstootcijfers en verbruikscijfers ook hoger dan voorheen.

Wat betekent dit voor de toekomst?

De nieuwe WLTP-testmethode zorgt er dus voor dat de waarden voor CO2-uitstoot, de uitstoot van vervuilende stoffen en het brandstofverbruik beter kloppen met de werkelijkheid. In Nederland is deze test van belang om te zorgen dat we de lucht schoon houden. Maar ook het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot te meten om zo de hoogte van de aanschafbelasting van een auto te bepalen. Hoe meer CO2 een auto uitstoot hoe hoger de BPM. Met deze nieuwe methodiek komt de gemeten CO2-waarde iets hoger uit. Daarom komen er in 2019 nieuwe tabellen, zodat automobilisten niet meer belasting gaat betalen als gevolg van de WLTP-methode.


Terug

Meer nieuws

10 handige tips om de natte, kou...

Na de warme zomerse temperaturen...


E10 wordt het nieuwe Euro95

U kon afgelopen dagen bijna ni...



5 tips om zuiniger te rijden

De brandstof prijzen zijn ontzet...


4 auto- of motorroutes door Ned...

Rijden en genieten van alles wat...


Wat moet u verplicht meenemen in...

Wanneer u op vakantie gaat met d...

Categorieën

Leuke pagina?

Deel / stuur deze pagina door via:


< terug