Alle veelgestelde vragen over private lease op een rijtje

Heeft u een vraag over private lease? Wellicht staat het antwoord op uw vraag hieronder tussen de veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op via het contactblok onderaan de pagina. 

Een private leaseauto rijden

Mag ik iemand anders in mijn private lease auto laten rijden?

Het is toegestaan om naast uzelf ook anderen in de auto te laten rijden, mits zij uiteraard wettelijk rijbevoegd zijn. Het is niet toegestaan de auto te verhuren, als taxi te gebruiken dan wel commercieel te exploiteren of deel te laten nemen aan autodeelprogramma’s/carsharing.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

In welke landen mag ik in mijn private lease auto rijden?

Dit staat in het private lease contract omgeschreven.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat gebeurt er als ik meer kilometers rijd dan er vooraf is afgesproken?

In uw leaseovereenkomst staat het aantal vrije kilometers dat u jaarlijks maximaal met de leaseauto kunt rijden vermeld, zonder dat er een verrekening plaatsvindt. Tevens staat in uw leaseovereenkomst vermeld wat de meerprijs per kilometer bedraagt indien u in een jaar toch meer kilometers rijdt. Ieder jaar zullen we met u bekijken of er sprake is van meer gereden kilometers. Indien dit het geval is, betaalt u over dat betreffende jaar de meer gereden kilometers x de in de leaseovereenkomst vermelde meerprijs per kilometer.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe zit het met mijn schadevrije jaren?

Als u wilt kunt u een overzicht ontvangen (tussentijds of na afloop van de leaseovereenkomst) van de eventuele schades die ons bekend zijn. Mocht u de gehele periode schadevrij hebben gereden, dan staat dat op deze verklaring vermeld.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Welke kosten zijn niet inbegrepen bij de leaseovereenkomst?

Kosten voor brandstof, wassen/poetsen, bijbestellen van sleutel(s), tol, ruitenwisservloeistof/antivries, stalling, boetes, bekeuringen en dergelijke komen voor uw eigen rekening.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe werkt het gebruik van winterbanden?

Het gebruik van winterbanden maakt niet standaard onderdeel uit van de leaseovereenkomst. Daar kunt u echter wel voor kiezen. Het komt tenslotte uw veiligheid ten goede! Als u kiest voor winterbanden, wordt automatisch de dienstverlening “wisselen en tussentijdse opslag bij de dealer” voor u toegevoegd. Zo hoeft u zelf de wisseling niet uit te voeren en de banden thuis niet op te slaan. Alles rondom het gebruik van winterbanden is voor u geregeld.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waar kan ik terecht voor onderhoud en reparatie van de auto?

Voor het onderhoud (zoals beurten), technische reparaties en het vervangen van banden kunt u bij iedere (Broekhuis) merkdealer terecht. De (Broekhuis) dealer en Broekhuis Lease hebben vervolgens afstemming met elkaar zodat u maximaal wordt ontzorgd. Gezien de hoeveelheid vestigingen en de regionale spreiding is er altijd wel een Broekhuis vestiging bij u in de buurt. U kunt de vestigingen terugvinden op www.broekhuis.nl of in het berijdersboekje welke u in de auto vindt. Mocht er onverhoopt geen Broekhuis dealer bij u in de buurt zijn vernemen wij dit graag en zoeken wij voor u een passende oplossing.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waar en waarvoor ben ik verzekerd?

In uw leaseovereenkomst is zowel de Wettelijke Aansprakelijkheid (schade aan derden) als Casco Schade (schade aan de leaseauto) verzekerd. De auto is dus all-risk verzekerd. De verzekering is van toepassing in alle landen die op de groene kaart worden vermeld. Staat uw bestemming niet op de kaart, neemt u dan contact met ons op. Wij kunnen dan aangeven of u met de leaseauto toch naar de door u gewenste bestemming kunt. Bent u de groene kaart kwijt, dan helpen we u graag aan een nieuw exemplaar.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe kom ik aan een groene kaart / verzekeringsbewijs?

Gaat u met uw auto naar het buitenland? Dan adviseren we u om vooraf het verzekeringsbewijs alvast beschikbaar te hebben voor het geval u die nodig heeft. Dit is overigens in veel landen niet verplicht, maar het meenemen van het verzekeringsbewijs kan discussie voorkomen als er onderweg iets gebeurt. Het meenemen kan voor de meeste landen zowel digitaal als PDF op uw telefoon, of uitgeprint in uw berijderboekje in de auto. Het verzekeringsbewijs hoeft in de landen van de Europese Unie sinds 1 december 2020 niet meer groen te zijn maar mag ook gewoon wit zijn.

Via de volgende link kunt u eenvoudig uw actuele verzekeringsbewijs downloaden: Download verzekeringsbewijs. U heeft daarvoor wel het bij Broekhuis Lease bekende e-mailadres nodig dat gekoppeld is aan uw auto: 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waar kan ik terecht voor schadereparatie aan de auto?

Wij raden u aan altijd vooraf contact op te nemen met Broekhuis Lease om het schadeherstelproces af te stemmen. Wij zullen u dan gericht aangeven waar de schade gerepareerd kan worden. Voor het repareren van schade aan uw auto kunt u terecht bij ieder Broekhuis schadeherstelbedrijf dan wel Broekhuis dealerbedrijf. Het Broekhuis schadeherstelbedrijf en Broekhuis Lease hebben vervolgens afstemming met elkaar over de reparatie, zodat u daar geen omkijken naar heeft. Gezien de hoeveelheid vestigingen en de regionale spreiding is er altijd wel een Broekhuis vestiging bij u in de buurt. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunt u gebruikmaken van onze haal- en brengservice. U kunt de vestigingen terugvinden op www.broekhuis.nl of in het berijdersboekje welke u in de auto vindt.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waar moet ik aan denken als ik op vakantie ga in het buitenland?

Over de grens gelden er soms andere regels dan in Nederland. Zo kunt u bijvoorbeeld bepaalde documenten nodig hebben op de snelweg, zijn er bepaalde voorwerpen verplicht in de auto en zijn sommige producten beperkt beschikbaar. Wilt u zich goed voorbereiden op uw reis? Wij hebben enkele zaken samengevat in onze Reiswijzer Zomer.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Ik heb hulp nodig in het buitenland, wat nu?

Niet in alle landen van Europa is er een pechhulp service zoals wij die in Nederland kennen. Daarom hebben wij op de pagina Hulp in het buitenland enkele zaken samengevat. Hier vindt u onder andere wat u moet doen als u met pech langs de tolweg in Frankrijk staat, wat u moet doen bij een lekke band en wat u het beste kunt doen bij andere pechgevallen.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Over de leaseovereenkomst

Wat krijg ik voor de leaseprijs?

U krijgt daarvoor een auto waarmee u een vooraf bepaald aantal kilometers per jaar mag rijden. U betaalt iedere maand een vast bedrag waarin alles inbegrepen is. Het enige wat u nog moet doen is tanken. Wij betalen voor u:
 

  • Reparatie en onderhoud
  • Verzekering
  • Motorrijtuigenbelasting
  • Pechhulp
  • Afschrijving en rente
  • Bandenvervanging (bij normaal gebruik)
Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe wordt de hoogte van de maandtermijn bepaald?

De hoogte wordt bepaald door verschillende factoren namelijk de looptijd, het aantal jaren dat u wilt private leasen en de auto die gekozen wordt.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Is er een leeftijdsgrens om te mogen private leasen?

Nee, iedereen die een geldig rijbewijs heeft zou in theorie kunnen private leasen.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Krijg ik een BKR-registratie als ik een private lease contract afsluit?

Ja, dit is vanuit het Keurmerk Private Lease verplicht gesteld. De reden hiervoor is dat in uw belang overkreditering voorkomen moet worden. U wordt zo beschermd voor het aangaan van onverantwoorde risico’s. Het registratiebedrag wordt als volgt berekend: looptijd x leasetarief. In uw leaseofferte en leaseovereenkomst staat het registratiebedrag vermeld.
 
VOORBEELD:
U heeft een leasecontract met een looptijd van 36 maanden en een maandtermijn van € 300,- per maand. De BKR-registratie bedraagt dan: 36 x € 300,- = € 10.800,-

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik het private lease contract eerder stoppen?

De maandtermijn is gebaseerd op de in de leaseovereenkomst vermelde looptijd (de contractuele looptijd). Het is belangrijk dat u vooraf goed nadenkt over het aangaan van een leaseovereenkomst, de contractuele looptijd en de toekomstige financiële verplichting die er aan vastzit. Als uw financiële draagkracht in de toekomst minder wordt (omdat u bijvoorbeeld uw baan verliest) blijft de betaling van de maandelijkse leaseprijs bestaan, tenzij het Broekhuis Zeker pakket is opgenomen in uw leaseovereenkomst zoals omschreven bij de volgende vraag. Indien u geen Broekhuis Zeker pakket heeft opgenomen in uw leaseovereenkomst is het evenwel mogelijk de leaseovereenkomst eerder te beëindigen. In dat geval betaalt u een opzeggingsvergoeding.

Opzeggingsvergoeding: Dit betekent dat u over de nog resterende periode 35% van de overeengekomen maandtermijn betaald.

Broekhuis Lease volgt bij voortijdige opzegging de in de Algemene Voorwaarden bij A. omschreven methode en hanteert daarbij 35% als vast percentage.

Voorbeeld: Het termijnbedrag is € 200,-. De overeengekomen leaseperiode is 36 maanden. U zegt op tegen het begin van de 25e maand. Zonder de opzegging zou u aan termijnbedragen nog 12 maanden x € 200,- = € 2.400,- moeten betalen. De opzeggingsvergoeding wordt als volgt berekend: 35% van € 2.400,- = € 840,-. Bovenstaande berekende bedrag mag niet hoger zijn dan het verschil tussen de gezamenlijke termijnbedragen die u hebt betaald en nog moet betalen tot het moment van opzegging en de gezamenlijke - hogere - termijnbedragen die u tot dat moment had moeten betalen als u direct de leaseovereenkomst voor de kortere duur was aangegaan. Indien dit wel het geval is, betaalt maximaal dit verschil.

Voorbeeld: Stel u had in bovenstaand voorbeeld direct een overeenkomst gesloten voor 24 maanden met een termijnbedrag van € 230,- dan zou u na 24 maanden in totaal betaald hebben 24 x € 230,- = € 5.520,-. U heeft werkelijk betaald 24 x € 200,- = € 4.800,-. De opzeggingsvergoeding mag dan maximaal uitkomen op € € 5.520,- -/- € 4.800,- = € 720,-. In dit voorbeeld is de opzeggingsvergoeding derhalve niet € 840,- maar gemaximaliseerd op € 720,-. Opmerking: Indien u bij aanvang van de lease-overeenkomst vooraf een bedrag heeft betaald in verband met vooruitbetaling leasetermijnen en uw maandtermijn (leaseprijs) daarmee omlaag is gegaan, wordt bij de berekening van de opzeggingsvergoeding uw oorspronkelijke maandtermijn gehanteerd (dus de maandtermijn vóór verlaging in verband met uw vooruitbetaling).

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat houdt het Broekhuis Zeker Pakket in?

Indien u gekozen heeft voor het Broekhuis Zeker pakket, staat dit expliciet op uw leaseovereenkomst vermeld. In dat geval is de opzeggingsvergoeding, beschreven bij de vorige vraag, niet voor u van toepassing en kunt u uw leaseovereenkomst voortijdig kosteloos opzeggen in de volgende situaties:
 

  1. Bij overlijden van één op de leaseovereenkomst vermelde cliënten
  2. Bij arbeidsongeschiktheid 
  3. Bij onvrijwillig ontslag* 

Uiteraard zijn er wel een aantal spelregels verbonden aan het Broekhuis Zeker pakket. Zo zal er bij arbeidsongeschiktheid en onvrijwillig ontslag gekeken worden naar uw daadwerkelijke inkomsten. De berekening Draagkrachtnorm Keurmerk Private Lease zal daarbij als criterium gelden.

*Alleen indien u bij aangaan van de leaseovereenkomst beschikte over een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is het mogelijk om de leaseovereenkomst kosteloos te beëindigen bij onvrijwillig ontslag.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik een vooruitbetaling doen waardoor mijn maandlasten lager worden?

Ja, deze vooruitbetaling zal door ons in mindering worden gebracht op de door u te betalen maandtermijnen van het leasecontract.
 
VOORBEELD:
Stel u zou een maandtermijn moeten betalen zonder vooruitbetaling van € 350,- per maand gedurende 36 maanden. Stel u doet een vooruitbetaling van € 3.600,-, dan zal uw maandtermijn van € 350,- verlaagd worden met € 100,- (€ 3.600,-/36 maanden). Uw nieuwe maandtermijn wordt dan € 250,-.

De voordelen van zo’n vooruitbetaling zijn:

  • Lagere maandlasten
  • Lagere BKR notering
Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat betekent het Keurmerk Private Lease voor mij?

Consumenten die bij Broekhuis Lease een private lease overeenkomst afsluiten, weten zeker dat ze niet voor verrassingen komen te staan en zorgeloos van hun nieuwe auto kunnen genieten. Lees meer over het Keurmerk Private Lease.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoeveel kan ik private leasen?

Met behulp van onze eenvoudige rekentool kunt u snel een inschatting krijgen van uw maandelijkse maximale leasebedrag. Het bedrag dat u maximaal kunt leasen is afhankelijk van o.a. uw financiële situatie. Bereken hoeveel u maximaal kan private leasen!

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Vragen over mijn factuur

Mijn leasetermijn van januari is gestegen ten opzichte met die van december afgelopen jaar?

Dit komt omdat in het leasetarief dat u betaalt, de wettelijke houderschapsbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd) is opgenomen. De Overheid bepaalt jaarlijks deze tarieven en wij nemen deze wettelijke tarieven één op één over in het leasetarief. Mocht u zelf een auto gekocht hebben, dan zou u deze wettelijke belastingverhoging ook gehad hebben. Dat wij jaarlijks de wettelijke belastingaanpassingen in het leasetarief verwerken staat ook vermeld in de overeengekomen voorwaarden en het Keurmerk Private Lease. 

Mocht u meer informatie wensen inzake de verhoging van de houderschapsbelasting, klik hier

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe kan het dat ik mijn leaseauto ingeleverd heb, maar toch nog een factuur (incasso) ontvang?

Dit komt omdat we, op het moment dat u de auto heeft ingeleverd, de factuur voor de nieuwe maand al hadden aangemaakt en we deze factuur niet meer konden tegenhouden.

U hoeft deze maandtermijn natuurlijk niet aan ons te betalen. Mochten wij het bedrag wel bij u geïncasseerd hebben, dan ontvangt u dat van ons binnenkort terug via de eindafrekening. U betaalt namelijk nooit langer dan de dag dat u de auto heeft ingeleverd. U hoeft daar zelf niets voor te doen. U kunt er ook voor kiezen om de incasso van deze maandtermijn terug te halen bij uw bank (eenvoudig via telebankieren).  

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Ik heb mijn oude private lease auto ingeleverd en een nieuwe auto ontvangen. Nu ontvang ik voor beiden auto’s een factuur?

Dit komt omdat we, op het moment dat u de oude auto heeft ingeleverd, de factuur voor de nieuwe maand van de oude auto al hadden aangemaakt en we deze factuur niet meer konden tegenhouden.

U hoeft deze maandtermijn natuurlijk niet aan ons te betalen. Mochten wij het bedrag wel bij u geïncasseerd hebben, dan ontvangt u dat van ons binnenkort terug via de eindafrekening. U betaalt namelijk nooit langer dan de dag dat u de auto heeft ingeleverd. U hoeft daar zelf niets voor te doen. U kunt er ook voor kiezen om de incasso van deze maandtermijn terug te halen bij uw bank (eenvoudig via telebankieren).  

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waarom zijn de kosten voor vervangend vervoer doorbelast?

In uw leaseovereenkomst kunt u zien wanneer u recht heeft op vervangend vervoer en welke autoklasse. U kunt dit vinden op de eerste pagina van uw leaseovereenkomst (bij de contractgegevens).

Ter verduidelijking: het aantal uren dat staat vermeld, heeft betrekking op de periode dat de auto niet beschikbaar is door reparatiewerkzaamheden. Dus als daar 48 uur vermeld staat en de reparatie maar 1 dag (24 uur) duurt, dan heeft u géén recht op vervangend vervoer. Als de reparatie in dit voorbeeld 3 dagen (72 uur) in beslag neemt, heeft u wél recht op vervangend vervoer. Kortom, als de reparatie van uw auto in dit geval langer dan 48 uur duurt, dan heeft u recht op vervangend vervoer.  

Indien u gebruikmaakt van vervangend vervoer terwijl u daar volgens de leaseovereenkomst geen recht op heeft, belasten wij de gemaakte vervangend vervoerkosten aan u door. Mocht u in de toekomst een ander vervangend vervoerpakket wensen, kunt u dit voor de resterende periode van uw leaseovereenkomst nog wijzigen. Neemt u dan gerust contact met ons op, zodat we met u kunnen overleggen wat uw wensen zijn en wat dit voor de leaseprijs betekent.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waarom krijg ik kosten (Eigen Bijdrage / Eigen Risico) doorbelast bij schadeherstel?

Dit betreft een doorbelasting van het Eigen Risico / Eigen Bijdrage. In uw leaseovereenkomst kunt u zien hoe hoog het afgesproken Eigen Risico / Eigen Bijdrage is per niet verhaalbare schade. Dit staat op de eerste pagina in de leaseovereenkomst vermeld (bij de contractgegevens).

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waarom krijg ik kosten doorbelast na vervanging van een kapotte band?

Dit betreft een doorbelasting van het Eigen Risico / Eigen Bijdrage. Als u een band kapot rijdt, is dit een niet verhaalbare schade waar het Eigen Risico / Eigen Bijdrage op van toepassing is. In uw leaseovereenkomst kunt u zien hoe hoog het afgesproken Eigen Risico / Eigen Bijdrage in dat geval is. Dit staat op de eerste pagina in de leaseovereenkomst vermeld (bij de contractgegevens).

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waarom worden niet alle facturen via automatische incasso geïncasseerd?

De maandelijkse leasetermijn wordt door ons automatisch geïncasseerd. Alle andere facturen dient u zelf aan ons over te maken. U heeft daarvoor een betalingstermijn van 14 dagen. Hier is voor gekozen omdat wij, voor uw bescherming, niet zo maar andere bedragen dan de vaste maandtermijn van uw rekening willen incasseren.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waarom krijg ik tussentijds meer kilometers doorbelast?

Om te voorkomen dat u aan het einde van de leaseovereenkomst een grote na-verrekening krijgt van meer gereden kilometers, zorgen we er voor dat we jaarlijks kijken of u nog in lijn ligt met de afgesproken contractkilometrage. Mocht u tussentijds meer hebben gereden, dan rekenen we dat vast met u af. Uiteraard krijgt u dat weer terug, indien u in een volgend jaar minder heeft gereden.

Het bedrag dat u betaalt per meer gereden kilometer staat in uw leaseovereenkomst vermeld. U kunt dit vinden bij de contractgegevens op de eerste pagina.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wanneer vindt de automatische incasso plaats van mijn factuur?

Wij incasseren de leasetermijnen maandelijks omstreeks de 1e van de betreffende maand.

Afhankelijk van het moment waarop uw leaseovereenkomst is ingegaan, kan de incasso van de eerste maandtermijn eenmalig op de 15e van de maand plaatsvinden. De volgende termijnen worden dan vervolgens weer omstreeks de 1e van iedere maand geïncasseerd.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat betekent correctie afschrijving BPM onbelast op mijn eindfactuur?

Op uw eindfactuur staat vaak een regel “correctie afschrijving BPM onbelast”. Deze correctie moeten wij doorvoeren omdat de overheid per 1 juli 2023 de BPM afschrijving heeft gewijzigd. Op de website keurmerkprivatelease.nl kunt u hier meer over lezen. Wij berekenen achteraf wat de wettelijke BPM afschrijving werkelijk is geweest. Het bedrag dat uit deze correctie voortkomt brengen wij u echter niet in rekening, maar de genoemde aanpassing heeft wel gevolgen voor de BTW berekening en daarmee voor uw factuurbedrag.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe ziet de kilometerverrekening aan het einde van het contract eruit?

Eerst bepalen wij hoeveel kilometers u daadwerkelijk heeft gereden. Dit doen we op basis van de beginstand en de innamestand. Dat zijn de verreden kilometers.

Vervolgens kijken we hoeveel kilometers u volgens het contract had mogen rijden.

Voorbeeld:
Looptijd: 60 maanden
Kilometrage: 10.000 km per jaar
Begin kilometerstand auto: 0 km
Verwachte eindstand o.b.v. contract: 50.000 km

Let op:

  • Mocht het contract op een ander moment worden beëindigd (voortijdig of nadien), dan zullen wij de maximale kilometerstand naar rato berekenen;
  • Eventuele kilometers van vervangend vervoer worden ook meegenomen in de berekening;
  • Eventuele eerder betaalde kilometerfacturen zullen ook verrekend worden op de eindfactuur.

De rekensom wordt altijd op de factuur geprint zodat u dit ook zelf kan narekenen.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hulp nodig?
Wij helpen u graag met al uw vragen rondom mobiliteit.
Neem gerust contact met ons op!

Goedendag, heeft u een vraag? Wij helpen u zo snel mogelijk verder.
WhatsApp Bel ons 0341 - 751 100 Bekijk klantenservice pagina
1